Alla inlägg under augusti 2013

Av Christina - 27 augusti 2013 17:28




Här börjar min resa mot ett hälsosammare liv. Jag är en helt vanlig 53 årig arbetande kvinna som fått lite för många extrakilon de senaste åren. Jag slutade röka den 14 juni och och bestämde mig för att inte lägga på mig ett enda kilo till utan tvärtom. När jag vägde mig vid rökstoppet vägde jag 76 kilo.




Start


Började min lediga dag med powerwalken som vanligt. Vädret var underbart men man kan känna lite föraningar om att hösten är på intågande. Mysig känsla, för oss som älskar hösten i alla fall   


Det blev också en tur till Väla och Intersport för att köpa mig ett par rejäla skor som håller till både promenader och löpning, jag hittade ett par som var både färgglada och prisvärda och som var perfekta för ändamålet som killen i affären uttryckte det. Tacksamt när det går fort att hitta vad man söker


 

och sedan var det bara hem och byta och så iväg på nästa utmaning, LÖPNINGEN.............som faktiskt gick mycket bättre än förväntat, vilken känsla , efter att inte ha sprungit på så många år så tycker jag själv att jag är superduktig och jag har vunnit så mycket på att sluta med den förbannade ciggen. Jag kommer aldrig någonsin att bli vän med " HONOM " igen. Aldrig.


Jag har hittat ett bra program att följa och första veckan springer jag bara 1 min och promenerar i 9 min och upprepar 3 ggr. Ett lätt och lagom pass för en absolut nybörjare. Idag gick det bra och nästa gång det blir löpning blir det lite senare på dagen och då återstår det att se om det går lika smidigt då.

Jag har förresten köpt en stegräknare som fungerar ( kostade lite  ) men är värd varenda krona.




 


Avslutade dagen med en lagom  5 km promenad i underbara Pålsjö skog  

  


Vikt : 74,3

Löpning: 1/9

Walking: 2 tim

Av Christina - 25 augusti 2013 21:01

En helt vanlig Söndag avslutades med  enmilaslingan i Pålsjö skog. En underbar walking och en underbar solig kväll.

Så här efteråt är jag lite fundersam.

Då vi stod och diskuterade kartan över slingorna i skogen dök det upp en man som gärna påpekade att vi bara hade gått sju kilometer istället för som vi trodde en mil, måste ju kolla upp vilket som är rätt här   


Imorgon är det måndag och nu är det snart dags. Vilken utmaning. Spännande


Vi har en hel del vackra vandringsleder, KULLALEDEN är en av dem


 


OEMOTSTÅNDIGA KULLABERG

Av Christina - 19 augusti 2013 22:55

Då var allt som vanligt igen. Jobb och skola har åter igen infunnit sig i vardagen.

Skönt? Njae, inte precis. Jag hade lätt kunnat vara hemma på heltid, har ju så mycket jag skulle vilja göra om jag bara hade haft tid.

Jaja, min tid kommer   .............


Är nu helt rökfri och jag är så förbannat stolt över mig själv och för att inte lägga på mer i vikt har jag promenerat två gånger om dagen nu under semestern och kommer fortsätta även nu men lite färre promenader i veckan, tyvärr.

Jag har en del att ta tag i men tänker inte berätta förrän jag har kommit igång.


Hur som helst så står hösten för dörren. Hösten som ju är min favoritårstid.


  

Av Christina - 16 augusti 2013 13:48

Sen en tid tillbaka har jag funderat på om jag ska börja springa, inte bara springa men varva promenader med löpning.

Faktum är att när man slutar röka så går man upp i vikt , det säger alla ( än så länge har jag ju inte sett något extrakilo på vågen ) och det har jag inte lust med, tycker att jag har tillräckligt nu   


Nästa vecka börjar jag jobba igen efter 4 långa underbara lediga sommarveckor men säger inte som de flesta andra att det är skönt att komma igång igen, jag skulle kunna vara ledig ALLTID, har ingen brist på sysselsättning.


Nu tänker jag sätta igång med ett program som jag kan följa, jag har sett en hel del ute på nätet och detta ska verkligen bli en utmaning ( är ju inte purung längre och kan inte skryta med att ha varit speciellt duktig på att röra på mig )



Så tills dess ha en underbar helg


 


Av Christina - 14 augusti 2013 19:49

Jag är så otroligt glad   , fick det där alldeles underbara beskedet idag hos tandhygienisten.

- Detta ser jättebra ut, alla tänderna svarar bra på behandlingen. Är det inte underbart, jag kommer att kunna le och skratta i framtiden också. Ha ha ha är så glad i dag.


Jag kan ju inte låta bli att tro att rökstoppet har gjort sitt, att idag är det 8 veckor sen jag tog mitt sista bloss och det bästa med detta är ju helt klart tänderna men även den friska smaken jag nuförtiden har i munnen alltid.


Sist men inte minst är att led-ljuset har verkat såklart och snabbt har det gått. I två dagar har jag dragit ner på promenaderna, endast en halv runda på morgonen och ingen alls på kvällen  , trist men nödvändigt.

Imorgonbitti kör jag på som vanligt och om det känns lika bra som idag så tar jag en liten liten runda även på kvällen



 


Promenera mera


Av Christina - 13 augusti 2013 22:40

En helt underbar vän har jag besökt idag och vi har alltid en massa intressanta nyheter att berätta för varandra.

Tur är väl att man har likasinnade vänner som har precis samma mål som en själv.

Idag delade hon med sig av en helt ny naturlig behandlingsform och det lät helt enkelt fantastiskt hon bjöd också på underbart goda kokosplättar ( gjorda av kokosmjöl ) till kaffet.


Imorgon är det dags för kontroll över tandstatusen och då får jag besked på hur det hela har utvecklats.

Jag har ju intagit Q-10 samtidigt som jag använt en tandkräm Zymbion som visserligen innehåller flour men som ska vara bra för div. tandproblem. Hoppas på ett positivt besked   





   


Intressant att höra om dessa två har haft någon inverkan

Av Christina - 12 augusti 2013 18:44

Gillar det inte alls, varför är det alltid något som ska sätta käppar i hjulet.

Sitter här nu och längtar efter att få röra på mig utan att känna smärtan i skenbenet.

Hittade information om bensmärtor på nätet och efter en stunds letande fick jag fram att detta måste vara på väg att bli benhinneinflammation ( om det inte redan är det ) och förstår att jag förmodlingen gått på för mycket.


1 tim powerwalk på morgonen och 1 1/2 tim promenad på kvällen blev för mycket, så jag måste nog dra ner på det en liten tid framöver.

Nu får jag lite glädje av mitt LED-ljus som är perfekt mot detta men


 


ökar även MSM dosen igen så att jag åter kommer upp i mina två tsk / dag, lite extra silver plus lite annat inflammationsdämpande.



Nu är jag inne på min sista semestervecka, jag ska passa på att hälsa på lite trevliga vänner nu, för tiden för detta har inte riktigt funnits då vi har haft en massa annat för oss.

Av Christina - 8 augusti 2013 17:24

Idag har det regnat hela dagen, nästan :)

Tidigt imorse regnade det men vid åtta var det uppehåll och då passade jag på att ta min promenad och jag klarade mig ifrån att bli blöt.



 


Alltså en lugn och skön dag idag med regnet smattrandes på altantaket. Härligt....



och idag ska jag prova att göra en Fiskpudding som jag minns ifrån när jag var liten. Minns att det var så gott och hoppas att det är lika gott idag ;)


 


ENKELT OCH GOTT

Presentation

Besök mig på Facebook

Översättning

Mitt mål

Efter sista ronden med LCHF lyckades jag gå upp i stället, så trots allt kämpande så blev det ännu mer kilo att kämpa med och som var helt omöjliga att få bort, men med planering, mindre ost och mejeri, rätt mellanmål och vatten så börjar det lossna.Äntligen....

 

             

                Väger 82 kg

                 Mål - 17 kg

                  = 65 kg

 

 

 

 

 

                Gör som jag:

            Stöd Kostfonden

     http://www.kostfonden.se/

 

 

 

 

Vecka för vecka

2015: 14 feb

 

Startvikt  82 kg

Målvikt:   63 kg

 

15 mars: - 5,8 kg 

Totalt: - 5,8 kg

Vikt: 76,2 kg

Det låter mycket men de första kilona är bara vätska som försvinner fort.

 

23 mars: - 1,1 kg

Totalt: - 6,9 kg

Vikt: 75,1 kg

 

30 mars: - 0,5 kg

Totalt: - 7,4 kg

Vikt:   74,6 kg

 

6 april: - 0,8 kg

Totalt: - 8,2 kg

Vikt:   73,8 kg 

 

13 april: - 0,5 kg

Totalt: - 8,7 kg

Vikt: 73,3 kg

 

20 april: - 1 kg

Totalt: - 9,7 kg

Vikt: 72,3 kg

 

27 april: -0,8 kg

Totalt: - 10,5 kg

Vikt: 71,5

 

4 maj: - 0 kg

Totalt - 10,5 kg

Vikt:  71,5 kg

 

11 maj: - 0 kg

Totalt: 10,5 kg

Vikt: 71,5 kg

 

18 maj: -0,9 kg

Totalt: - 11,4 kg

Vikt: 70,6 kg

 

25 maj: -1,4 kg

Totalt: 12,8 kg

Vikt: 69,2 kg

 

1 juni: - 0,2 kg

Totalt: 13 kg

Vikt: 69 kg

 

8 juni: 0 kg

Totalt: 13 kg

Vikt: 69 kg

 

15 juni: Samma som ovan.

Nu står det still.

 

22 juni: - 0,3 kg

Totalt: 13,3 kg

Vikt: 68,7 kg

 

29 juni: - 0,3 kg

Totalt: - 13,6 kg

Vikt: 68,4 kg

 

6 juli: - 0,2 kg

Totalt: - 13,8 kg

Vikt: 68,2 kg

 

13 juli: - 0,8 kg

Totalt: - 14,6 kg

Vikt: 67,4 kg

 

20 juli: - 0,2 kg

Totalt: -14,8 kg

Vikt: 67,2 kg

 

27 juli: - 0

Totalt: - 14,8 kg

Vikt: 67,2 kg

 

 

170327

 

Plötsligt är man tillbaka

på ruta ett!! Vad är det som händer och varför.......?

Jo. Ingen planering och dåligt fokus betyder... dåliga matvanor som betyder viktuppgång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Boktipset

           

Arkiv

Bloggar jag följer

Gästboken

Kategorier

Tidigare år

Besökare

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards